Jakie korzyści daje zarządzanie zasobami IT?
Skuteczne zarządzanie zasobami to klucz do sukcesu wszystkich przedsiębiorstw. Zarządzanie zasobami umożliwia przechwytywanie, rejestrowanie i utrzymywanie informacji, które są niezbędne w przypadku każdej organizacji IT. Czym dokładnie jest zarządzanie zasobami? Jakie korzyści zapewnia? Czy warto zainwestować w system do identyfikacji zasobów?
Czym jest zarządzanie zasobami IT?
Zarządzanie zasobami IT, zwane inaczej ITAM, to zbiór procesów biznesowych, które zostały stworzone do zarządzania cyklem życia oraz inwentaryzacją zasobów IT w organizacji. Zarządzanie zasobami IT stanowi jedną ze składowych ogólnego zarządzania zasobami. ITAM umożliwia księgowanie, wdrażanie, utrzymywanie, uaktualnianie oraz usuwanie informacji. Na zasób IT składają się zarówno oprogramowania, jak i sprzęty, w tym laptopy, stacje robocze, routery, switche, telefony oraz podzespoły komputerowe, które wymagają stałej aktualizacji, naprawy lub wymiany. Organizacje powinny posiadać pełną wiedzę na temat wszystkich swoich zasobów, a zaimplementowanie odpowiedniego systemu, w którym możliwe jest sprawne zarządzanie nimi tylko im w tym pomoże.
Na przykładowy cykl życia zasobów IT składa się:
- planowanie i budżetowanie,
- nabycie,
- przypisanie (instalacja, przenoszenie, dodawanie, zmiana),
- optymalizacja,
- likwidacja,
- pozbycie się.
Jakie są zalety systemu do zarządzania zgłoszeniami i zasobami?
Jedną z głównych zalet systemu do zarządzania zasobami IT jest oszczędność czasu. W przypadku, gdy użytkownik końcowy kontaktuje się z punktem obsługi w celu rozwiązania zaistniałego problemu, wówczas kompleksowy system wzbogacony o ITAM w łatwy sposób wiąże imię i nazwisko ze wszystkimi zasobami, z których użytkownik korzysta. Dzięki temu, punkt obsługi oraz Agent, który został przypisany do konkretnego zgłoszenia, otrzymują pełne informacje o zasobie, jego lokalizacji, pozycji użytkownika końcowego w organizacji oraz wykorzystywanym sprzęcie. Dzięki temu, obie strony oszczędzają czas, a problem jest sprawnie i skutecznie rozwiązywany.
Kolejną zaletą jest minimalizacja kosztów, ponieważ system do zarządzania zasobami jest w stanie wskazać, które oprogramowanie i sprzęty są używane, a które można wyeliminować z użytkowania. W ten sposób zapobiega się niepotrzebnym zakupom, co wpływa na ograniczenie zbędnych wydatków.
Co więcej, ITAM pomaga w usystematyzowaniu informacji i wyodrębnieniu tylko tych danych, które są dokładne, aktualne, zrozumiałe i istotne dla organizacji. Odpowiedni dobór oraz optymalne sposoby ich utrzymania stanowią jeden z kluczowych elementów podejścia ITAM w organizacji.
System Mint Service Desk zapewnia zarządzania zasobami na najwyższym poziomie. Dzięki swojej elastycznej strukturze, oprogramowanie daje możliwość przechowywania dowolnych kategorii danych.
Jakie funkcje zarządzania zasobami zapewnia system Service Desk?
Kompleksowe narzędzie typu Service Desk do zarządzania zasobami i zgłoszeniami, to podstawa sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstw, w szczególności tych z sektora logistyki, handlu, ubezpieczeń i administracji publicznej.
Zarządzanie zasobami jest jedną ze składowych zarządzania infrastrukturą IT, do której należy również obsługa incydentów informatycznych oraz zgłoszeń serwisowych. Najlepsze oprogramowania posiadają unikalne kody QR, które są przypisane do każdego zasobu, w celu łatwiejszej identyfikacji. Narzędzia do zarządzania zgłoszeniami i zasobami powinny oferować funkcję tworzenia zaawansowanych struktur, poprzez wykorzystanie dynamicznych pól, odpowiadających za wiązanie poszczególnych kategorii ze sobą. Co więcej, system Service Desk powinien umożliwiać automatyczne wykrywanie zasobów w organizacji i gwarantować dostęp do pełnych, dokładnych i aktualnych danych w dowolnym momencie.
Wszystkie wyżej wymienione funkcjonalności gwarantuje Mint Service Desk, czyli system do zarządzania zgłoszeniami. Jest on zgodny z ITIL® 4 i umożliwia powiązanie zgłoszenia z odpowiednim Klientem oraz zasobem na poziomie firmy lub pojedynczego zgłoszenia.