ITSM vs. ITIL Co je odróżnia?
W świecie technologii informatycznej występują dwa bardzo istotne terminy: ITSM oraz ITIL, które większość organizacji wykorzystuje każdego dnia. Wiele osób jednak błędnie zakłada, że oba te pojęcia mogą być stosowane zamiennie. Co tak naprawdę oznaczają? Dlaczego wiele osób je ze sobą myli?
Co to jest ITSM?
ITSM, czyli „Information Technology Service Management”, to zarządzanie usługami z obszaru IT od planowania, poprzez wdrożenia i obsługę, aż po wprowadzanie ulepszeń. Oznacza podejście do zarządzania informatyką w przedsiębiorstwie tak, aby realizacja usług była szybka, zoptymalizowana oraz jak najbardziej wydajna.
IT Service Management przynosi organizacjom wiele korzyści takich, jak:
- maksymalizacja zysków i redukcja kosztów,
- poprawa produktywności pracowników,
- pomoc w optymalizacji wszystkich procesów w celu stworzenia usprawnionego sposobu obsługi,
- pewność, że wszystkie procesy realizowane przez ITSM są zgodne ze strukturą i uznawane za najlepsze praktyki, które przedsiębiorstwo może wdrożyć,
- eliminacja zbędnych procesów i automatyzacja przepływów pracy,
- usprawnienie współpracy między zespołami i działami.
ITSM w swoim założeniu, obejmuje obsługę kluczowych procesów takich, jak:
- Zarządzanie incydentami.
- Zarzadzanie problemami.
- Zarzadzanie zmianą.
- Zarządzanie zasobami.
- Zarządzanie poziomem świadczenia usług.
- Zarządzanie wiedzą.
Mint Service Desk jest certyfikowanym systemem klasy ITSM, który zapewnia obsługę wszystkich wspomnianych wyżej procesów.
Co to jest ITIL?
ITIL, czyli Information Technology Infrastructure Library, to podejście do zarządzania usługami z obszaru IT. Na ITIL składa się zbiór najlepszych i sprawdzonych praktyk ITSM, które są wykorzystywane przez organizacje w celu osiągnięcia optymalnego poziomu zarządzania usługami. ITIL definiuje następujące etapy życia usług IT:
- Planowanie strategiczne i zrozumienie potrzeb – polega na szybkim reagowaniu na wymagania użytkowników, uwzględnieniu ograniczeń oraz planowaniu najlepszych kierunków działań. Celem jest wzrost zadowolenia klientów z nowych usług IT.
- Projektowanie – jest etapem koniecznym przed wdrożeniem nowych usług i polega na tworzeniu solidnej podstawy w oparciu o strategię i oczekiwania użytkowników.
- Tworzenie lub zakup – nowe usługi mogą zostać stworzone wewnątrz organizacji lub zakupione od innego sprzedawcy, w zależności od potrzeb klientów i możliwości przedsiębiorstw.
- Implementacja i wsparcie – po stworzeniu usługi jest ona wdrażana do środowiska IT i co za tym idzie, udostępniana użytkownikom z zapewnieniem wsparcia, aby skutecznie i dokładnie ją wykorzystywać.
- Doskonalenie i usprawnianie – w związku z szybko zmieniającym się środowiskiem IT, systemy muszą być doskonalone i usprawniane, a każde środowisko IT powinno jak najszybciej na te zmiany reagować.
Każdy z wyżej opisanych etapów zawiera zestaw działań o charakterze strategicznym lub operacyjnym, które wpływają na siebie, a ostatecznie tworzą kompletną usługę, której celem jest spełnienie oczekiwań użytkowników.
ITIL poprawia ogólny aspekt zarządzania usługami w organizacjach, wspomaga procesy transformacji cyfrowej, wspiera tworzenie innowacyjnych usług oraz uwzględnia potrzeby wszystkich zainteresowanych, a nie tylko zespołów programistycznych i użytkowników końcowych.
W 2019 roku została opublikowana najbardziej aktualna wersja ITIL 4, która kładzie nacisk na sprawną i elastyczną organizację IT.
Dlaczego ITSM i ITIL są tak często ze sobą mylone?
Biorąc pod uwagę definicje, ITSM i ITIL są do siebie dość podobne, przez to często oba te pojęcia są stosowanie zamiennie, co jest błędne. ITIL stanowi część całego sektora zarządzania usługami IT i jest jedną z ram, które organizacje mogą wykorzystywać do skutecznego wdrożenia ITSM. Co więcej, IT Service Management zajmuje się tworzeniem, projektowaniem, wdrażaniem i wsparciem usług IT, a ITIL wykorzystywany jest na etapie implementacji w celu zwiększenia wartości generowanej z usług. Ponadto, ITSM jest wykorzystywany w planowaniu budżetu oszczędnościowego i inwestycji przyszłościowych. Z kolei ITIL służy do świadczenia usług z zakresu IT.
Już dziś możesz zapewnić swojej firmie certyfikowany system ITSM zgodny z ITIL V4. Mint Service Desk to jedno z najlepszych oprogramowań do zarządzania zgłoszeniami i zasobami. Poznaj jego wszystkie funkcjonalności!